3/23/2019

TIP DO VÝUKY - Marco Polo

Objevné plavby vnímám jako důležitou část dějin. Troufám si tvrdit, že zcela diametrálně změnily pohled tehdejších lidí na svět. Ne nadarmo je jedna z tezí periodizace dějin taková, že novověk začíná rokem 1492, čili rokem, kdy Kolumbus doplul k břehům Ameriky.

To je však zcela mimo předmět mého dnešního zájmu.

Tuto inspiraci jsem využila předtím, než jsme začali vůbec probírat objevné plavby.  Je vhodné ukázat žákům, že byli cestovatelé i před těmi "slavmými", o kterých se budeme teď učit.
Jedním z příkladů může být právě Marco Polo.

Tohle je rozhodně kontroverzní osoba. Vědci a historici se dnes nemohou plně shodnout, zda Marco Polo žil s jestli byl opravdu v Číně, jak tvrdí jeho cestopis Milion.

Já osobně jsem cestopis četla ve třetím ročníku na VŠ v rámci semináře Historická geografie a kartografie. Naši prezentaci se spolužačkou jsme pak nazvaly Milion lží?

Nedoporučila bych však, aby učitel zadal čtení Milionu žákům na základní škole. I pro mě to bylo poněkud těžší čtení.

Oproti tomu jsem jim pustila Záhadné postavy dějin - Marco Polo a následně jsem jim udělila úkol. Jejich úkolem je podívat se na dokument znova, stejně jako na Byl jednou jeden člověk- Marco Polo. (Populární francouzský seriál.) Oba jsou dostupné na youtube.
Úkolem žáků pak je, aby sepsali esej na půl stránky na téma Byl Marco polo v Číně? 





Pro inspiraci jsem jim ukázala naši prezentaci na VŠ. Zmínila jsem, že údajně měl z Číny přivézt zmrzlinu a těstoviny do rodných Benátek. Snažila jsem se žáky neovlivnit v jejich úsudku na tuto postavu a podávala jsem jim informace z obou stran - detailní popisy historických pravd v Číně a na druhé straně absence popisu například Velké čínské zdi, hůlek apod...

Myslím, že téma Marco Polo a obecně objevné plavby má potenciál, co do výuky dějepisu na ZŠ i na SŠ.

Upřímně jsem zvědavá, jak jejich eseje dopadnou. Určitě sem podám report. Zároveň mám v plánu na objevné plavby zadat projekt, kdy si každý vybere jednoho cestovatele 15.-16. století a na A3 zpracuje jeho cestu. Zatím je to ve fázi příprav.

Žádné komentáře:

Okomentovat