12/26/2018

Tip do výuky: OPRÁSKI


Výsledek obrázku pro opráski


Někteří z Vás jsou možná s projektem Opráski s českí historje seznámeni. Jiní možná nevíte, o co jde. V takovém případě Vám doporučím si to spíše vygooglit, než, abych Vám to tady vysvětlovala.





Mám mnoho přátel a kolegů, kteří Opráski úplně nenávidí. Stejně tak mám mnoho známých, kteří je (stejně jako já) milují. Ať máte na tento kontroverzní projekt názor jakýkoliv, jedno je jisté - hodí se to do výuky.
Ideálním využitím pro hodinu výuky je například evokace. Mezi námi, co děti více zaujme, než prezentace, kde na prvním slajdu máte Zmikunda, který říká Husovi - "Se s tím smiř!" ?
Stejně tak jim můžete promítnout některé celé příběhy, které najdete na Facebookové stránce, či nově na instagramu.
Je jisté, že ne všichni žáci tento styl humoru pochopí. Ale proto jste tam právě Vy, učitelé, abyste jim v praxi vysvětlili, co tím autor chtěl říci. Můžete jim rovnou vyložit, co je to satira a pak se dále tomuto tématu věnovat.

Výsledek obrázku pro opráski sčeskí historje kalendář 2019

Velmi vkusným rozšířením je dle mého kalendář Opráski. Já ho letos dostala k Vánocům od kolegyně a kdybych byla třídní a měla svou vlastní učebnu, byl by ten kalendář to první, co bych zde umístila. Jednak pobaví žáky i Vaše kolegy, jednak ukazuje datum (nečekaně) a také se dá využít pro dějepis. Tento kalendář je totiž speciální v tom, že jsou tam zakreslené některé historické události.
Můžete z toho tak udělat projekt, že každou hodinu si na začátku povíte, co významného se v minulosti událo k tomuto datu. Jedná se o nenásilnou evokaci, která by mohla bavit zejména mladší ročníky na základní škole.
Stejně tak můžete s žáky nakonec vytvořit projekt, kdy oni sami udělají grafický kalendář a zakreslí tam historické události. Můžete zvolit třeba jen jeden měsíc, ale propojíte mezipředmětové vztahy a pro žáky to bude rozhodně zpestření.
(Upozorňuji, že nic z toho jsem zatím nevyzkoušela.)
Výsledek obrázku pro opráski sčeskí historje hra

Poslední možností je relativně nová karetní hra Opráski. Já sama jsem si ji pořídila domů. Nevýhodou je, že ji můžou hrát maximálně 4 hráči. Předpokládám však, že hrací kartičky by se daly nějak využít ve variaci.
Pokud Vás napadá jak, určitě mi to dejte vědět. Zatím jsem hru využívala během "neučících" dnů a hrála ji s několika žáky.

Žádné komentáře:

Okomentovat