12/28/2018

Filmový tip do výuky 1 - Království nebeské

Středověk.
Slovo, které provází celou sedmou třídu v hodinách dějepisu.
Jistě každý dějepisář mi dá za pravdu, že jsou témata, která rozhodně stojí za to a baví Vás a stejně tak žáky. A pak se najdou v učebnici takové kapitoly, které byste nejraději přeskočili. Jednak moc netušíte, k čemu žákům budou a druhak i Vy sami o nich víte celkem prd. A nebo to, co víte nedokážete přeformulovat pro sedmou třídu.




Obecně se dá říci, že učitelé zejména na základní škole bojují s tím, jak učivo udělat co možná nejjednodušší a nejstručnější. Rozhodně velký problém s tím mají čertví absolventi vysokých škol. A Vy se divíte? Když už konečně do hlavy dostaneme všechny ty informace za pět let, nadrtíme se to ke státnicím, tak bychom to měli zapomenout? Je frustrující, když máte hlavu plnou informací, pro něž nemáte posluchače. Protože, co zajímá žáky na základní škole? Kdo s kým tentononc, koho zabili kuriózním způsobem a samé takové ty "zákulisní věci". Ale zkuste si ty "zákulisní" věci hledat ke každému tématu. Fuh. To pak strávíte nad přípravou třikrát více času, než chcete.

Ale zpět k tématu. Středověk většinou baví žáky, pokud příběhový. A pak přijdou křížové výpravy. Vy chápete jejich význam, chápete, proč se o nich mají žáci učit, ale nedokážete jim to předat. Nebo spíš oni to nedokáží reflektovat. Pokud máte ve třídě někoho věřícího, pak je asi práce s tématem Jeruzaléma jako Svatého města snažší, ale pokud ne....No řekněme, že je poněkud složité vysvětlit třináctiletým dětem, proč je hodnota Jeruzaléma pro tolik lidí nevyčíslitelná.

A tak sáhnete k filmu.
Kdysi dávno jsem viděla film Království nebeské s Orlandem Bloomem. V té době mi křížové výpravy moc neříkaly. Zároveň však pro mne film byl poučením a líbil se mi.
A tak jsem zadala sedmákům úkol. Měli čtrnáct dní na to, aby se podívali na film a pak o něm napsali krátkou recenzi. Smyslem nebylo ani tak zachytit děj, ale zamyslet se, co je hlavní myšlenkou filmu a proč jsem jim takový úkol zadala.

Abych přiznala pravdu, byla jsem z výsledku zklamaná. Věděli, že to není na známky a tak to velká část nedonesla. Takže nakonec to prostě nevyšlo.

Každopádně si myslím, že film stojí za to, aby se s ním v dějepise pracovalo, i když stále musí člověk mít na paměti, že se jedná o populární film, tudíž historicky nepřesný. Pro účel výuky na základní škole však bohatě postačí.

Žádné komentáře:

Okomentovat